Bare for å få dette tema unna med en gang: Alex Kapranos har sluttet å bleike håret sitt og han er tilbake til “litt for lenge siden jeg har klipt meg”- looken. Ellers var det et relativt nytt Franz Ferdinand som presenterte seg på Sentrum Scene på onsdag 29. august.
Stige til værs
Det er en dramatisk start med sterkt lys under åpningslåten av det nyeste albumet Always Ascending og det er nettopp det de skal i kveld: opp. Frontmann Kapranos er pratsom til å begynne med og introduserer bandet som om de er et helt nytt band. Til en viss grad er de det også. Etter at gitaristen Nick McCarthy forlot bandet i 2016 har de nå erstattet han med to nye medlemmer: gitarist Dino Bardot og Julian Corrie på keys, gitar og vokal. Senest under tredje låt “Do You Want To” får de 5 skottene publikummet på sin side og det er fantastisk stemning og mye applaus.
Hier kommt Alex
Det er ikke bare sveisen til Kapranos som får mye oppmerksomhet, han er nemlig helt rå på scenen. En mer aktiv og sporty frontfigur kan man lete lenge etter. Han bruker de lange tynne beina sine for alt de er verdt og tar høye spark og splitthopp stadig vekk. Det er en grunn til at det er så god plass på scenen og Kapranos bruker det som ligner et dansegulv rundt seg godt. Den ferske låten “Lazy Boy” kjennes ganske ironisk i forhold til tempoet han alene holder og det blir tydelig at det nå virkelig er han som bærer bandet på skuldrene sine; i ganske sterk motsetning til resten av det stort sett stillestående bandet, der bassisten ser ut som han kjeder livet av seg. “Aerobic med Alex” kunne lett vært et konsept i seg selv.
Under hitbonanzaen med blant annet “Walk Away” synger publikummet pliktoppfyllende med på refrengene og den unge gitaristen får slippe litt til. Generelt blir det litt mer liv i bandet halvveis inn i konserten. Den gode stemningen sprer seg til og med på balkongen og under “Take Me Out” hopper hele Sentrum Scene i skjønn forening. Setlisten bærer preg av at låtene fra de siste tre platene har større musikalsk variasjon enn i storhetstiden rundt de to første albumene, både i tempo og arrangementer. Med synthbaserte “Twilight Omens” fra det tredje studioalbumet Tonight: Franz Ferdinand fra 2009 leverer de en låt de ikke har spilt på 8 år, før de avslutter med “Ulysses” fra samme albumet.
And the Academy Award for Good Times goes to Franz Ferdinand
Litt overraskende forlater bandet etter ikke en gang en time scenen, men det er selvsagt duket for noen ekstranumre. Blant annet forteller Kapranos om samarbeidet med Todd Terje og den musikalske reisen fra Skottland til Oslo. Under den siste låten “This Fire” oppfordres publikummet nede til å sette seg og folk på balkongen til å stå, og det blir litt av en grand finale når begge etasjene på Sentrum Scene engasjerer seg i allsang, dans og klapping. Vi fikk riktignok verken “No You Girls” eller “Darts Of Pleasure” og dermed ble det ingen Schampus mit Lachsfisch, men gøy var det likevel. Virker det hele litt innstudert og kalkulert? Ja, kanskje, men gjør det noe? Nei, og den som ikke gikk ut svett kan kun skylde på seg selv.
Setlist – Franz Ferdinand på Sentrum Scene, 29. august 2018:
- Always Ascending
- Lazy Boy
- Do You Want To
- The Dark Of The Matinée
- Twilight Omens
- Lois Lane
- Glimpse Of Love
- Walk Away
- Michael
- Take Me Out
- Finally
- Love Illumination
- Ulysses
- The Academy Award
- Stand On The Horizon
- Feel The Love Go
- This Fire
– Linda Holzerland
Her finner du flere konsertanmeldelser.