Built To Spill på Rockefeller

Verdien av fenomenet der band eller artister spiller klassiske album i sin helhet, kan diskueteres. Det kan ha både sine positive og negative sider. Positivt når du på forhånd vet at du får høre akkurat den deep-cut albumsangen som bandet aldri ellers spiller. Eventuelt, når sangene på albumet blir spilt i riktig rekkefølge, at du vet nøyaktig i settet når du kan time bar- eller dobesøk under sangene du ikke liker spesielt godt.

Built To Spill på Rockefeller.

Den negative siden kan være at det blir få overraskelser for publikum, de vet på forhånd hva de får, og spenning og energi kan gå tapt. Noen ganger kan det føles som en litt lettvint kontrakt mellom band og publikum; publikum vet de vil få en nostalgisk kveld med favorittalbumet, bandet får pengene uten å finne på noe nytt.

Jubileumskveld for indiehelten

Denne kvelden er Built To Spill fra Boise, Idaho på scenen på Rockefeller for å spille hele deres fjerde plate Keep It Like A Secret, som har 20 års-jubileum i år. Bandet har siden starten i 1992 alltid vært prosjektet til Doug Martsch sammen med en evig rullerende gjeng av medspillere. De har vært stilskapere innenfor indierock med åpenbare fans som The Shins og Band Of Horses.

Bandet spiller altså hele albumet, riktignok ikke i samme rekkefølge som på plata, bortsett fra “Carry The Zero” som blir spart til siste ekstranummer. Martsch har tidligere gjort det samme med det foregående albumet Perfect From Now On, da med de samme musikerne på plata, noe man kanskje ville tro var litt av konseptet med å spille en hel plate live. Men på denne turneen er dette fraveket, bandet er helt nytt, og to av de innleide musikerne ser ihvertfall 20 år yngre ut enn Martsch.

Seig start

Musikken høres uansett ganske likt ut som på plate, men lyden kan ikke sies å være den beste, og spesielt Martsch sin lyse skingrende stemme forsvinner litt i den grumsete gitarlyden. De må også spille seg litt varme før de kommer ordentlig i gang, men etterhvert fungerer ting bra, spesielt i de mer instrumentale partiene på låter som “Time Trap,” “Broken Chairs” og “I Would Hurt A Fly.”

Built To Spill spilte Keep It Like A Secret i sin helhet.

Men av alle introverte rockere som man har sett på en scene (og det er mange), så er Martsch nesten i en klasse for seg. Det ser ut som han virkelig lever seg inn i musikken når han står med øynene lukket og synger, og gitarlyden er åpenbart viktig å få perfekt, for han stirrer veldig mye ned på effektboksen han har stående på forsterkeren ved siden av seg. Men det er ingen kontakt med publikum under sangene, og siden han kun har med seg én gitar må han bruke pausene mellom sangene til å stemme gitaren. Stirrende ned på tuneren sin, uten å si noe som helst. Den fineste delen av scenenshowet er faktisk den ganske så kule Daniel Johnston-t-skjorta Martsch har på seg.

Minimalistisk og jordnær

Det er en ærlig sak at man ikke er flink til småprat eller anekdoter mellom sangene, og man skal ha respekt for at noen vil la musikken tale for seg. Det er nesten noe litt forfriskende over hvor åpenbart lite Martsch bryr seg om sceneshow eller rockeklisjeer. Før konserten gjør bandet sin egen soundcheck rett foran det forventningsfulle publikummet, og det er ikke noe endring i lyd eller lys når de entrer scenen noen minutter etter endt lydsjekk.

Hi Doug, how are you?

At han ikke er noe sjarmtroll på scenen visste nok de fleste blant kveldens publikum, så det er nesten en overraskelse når han før avslutningen på hovedsettet snakker litt, ved å takke alle som har kommet, og ved å hylle oppvarmingsbandene. Du kan ikke se det på han, men man får velge å tro på han når han sier han er “psyched” for å være her og spille for fansen i Oslo. Under ekstranummerne får vi også et par “thank you”, og han introduserer også Slam Dunk, et av kveldens oppvarmingsband, for å synge bakgrunnsvokal på kveldens samtidig mest underholdende men minst musikalsk vellykkede øyeblikk, en cover av The Kinks “Waterloo Sunset.”

Built To Spill sammen med oppvarmingsbandet Slam Dunk.

Publikum er i grunnen imponerende godt med for å skape god stemning i forhold til hvor lite energi de får tilbake fra scenen. Det er musikken som teller og de har kommet godt innstilt på å hylle sin musikalske helt.

 

Setlist – Built To Spill på Rockefeller, 11. mai 2019
  1. The Plan
  2. Else
  3. Sidewalk
  4. You Were Right
  5. Time Trap
  6. Center Of The Universe
  7. Temporarily Blind
  8. Bad Light
  9. Broken Chairs
  10. Planned Obsolesence
  11. In The Morning
  12. Living Zoo
  13. Waterloo Sunset
  14. I Would Hurt A Fly
  15. Carry The Zero

– Vidar Mykkeltveit & Linda Holzerland

Her finner du flere konsertanmeldelser.


Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta råd og tips om lokal radioreklame.